blog_jongen

Jongen van 5 jaar met hoofdpijn en groeipijn

Een moeder bezocht mijn praktijk voor haar zoon van 5 jaar. Hij had last van hoofdpijn en pijn in de knieën en enkels. De pijn in knieën en enkels waren wisselend aanwezig, soms dagen wel en soms niet. Dit waren groeipijnen. Hij heeft veel oorontstekingen gehad maar de oren waren op dat moment schoon. Verder had hij meerdere keren antibiotica gekregen voor zijn oorontstekingen en was de stoelgang te zacht en de kleur te licht (lichtbruin).

Uit het onderzoek kwam naar voor: een verhoogde spanning in de nekspieren, het achterhoofd en beide knieën. Bij inspectie van de mond was er een lichte zwelling van de amandelen te zien.

In de eerste twee behandelingen is vooral gewerkt aan het losmaken en verbeteren van de doorbloeding van beide knieën. Ook het achterhoofd en de nek werden losgemaakt met zachte technieken. Het advies werd meegeven om een probiotica te nemen. Dit zijn goede darmbacteriën die het evenwicht in het slijmvlies herstellen na meerdere keren antibiotica. De darmbacteriën zijn van belang voor de groei en ontwikkeling van het zenuwstelsel en dus ook voor de sturing van alle spieren en bloedvaten.

Na twee behandelingen had de jongen nog een enkele keer last van de rechter knie. De stoelgang was vaster en beter van kleur (donkerbruin). De hoofdpijn was zelden nog aanwezig.
Na drie behandelingen werd besloten om drie maanden tussen de volgende behandeling te laten. In deze drie maanden heeft het kindje nog maar 1 keer kortstondig hoofdpijn gehad in een periode waarin hij slecht sliep. Verder had hij geen klachten meer.